tiistai 28. maaliskuuta 2017

Innostuksen kipinää herättämässä

Olen työskennellyt Osku-hankkeen parissa nyt viisi viikkoa. Suoritan sosionomikoulutukseeni kuuluvaa ammatillista harjoittelua Socomilla. Olen kiertänyt Marjon ja Jennan kanssa ympäri Etelä-Karjalaa lukuisissa nettiopastustapahtumissa ja tavannut tietotekniikkaan, älylaitteisiin ja erinäisiin sähköisiin palveluihin apua kaipaavia ikäihmisiä.



Tähän mennessä hankkeen kautta on tavoitettu jo lähes 600 ikäihmistä. Tarvetta sähköisten palveluiden sekä laitteiden käytön opastukseen on siis olemassa. Tämä tarve käy ilmi myös KÄKÄTE-projektin ja Lähiverkko-hankkeen toteuttamasta tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin tietoteknologian käyttöä ja käyttämättömyyden syitä 75–89-vuotiailla. Tutkimustulosten perusteella kuitenkin vain 10 % vastaajista, joilla ei ole käytössään tietokonetta, haluaisi saada opastusta tietokoneen käyttöön. Tietokonetta jo käyttävistä opastusta toivoo huomattavasti useampi eli lähes puolet. Tästä voi päätellä sen, että tietotekniikasta vielä kiinnostumattomia ikäihmisiä tulisi eri tavoin rohkaista tietokoneiden pariin ja luoda mahdollisuuksia käyttää tietokoneita.

Tutkimuksessa kysyttiin myös mielipidettä siihen, tarvitseeko kaikkien osata käyttää tietokonetta pärjätäkseen nyky-yhteiskunnassa. Kaikista kyselytutkimukseen vastanneista 43 % on sitä mieltä, että ei tarvitse. Näin ajattelevat etenkin ne, joilla ei ole tietokonetta (52 % näistä vastaajista) sekä ne, jotka eivät ole saaneet opastusta tietokoneen käyttöön (48 % näistä vastaajista) sekä vanhimmat vastaajat (48 % 85–89-vuotiaista). Myös tämä tulos kertoo ikäihmisten asenteiden jakautumisen tietotekniikkaa ja sen käyttöä kohtaan riippuen siitä, käyttääkö ikäihminen jo tietokonetta, älylaitetta tai internettiä vai ei.

Haasteena onkin siis houkutella ne ikäihmiset, jotka eivät koe tietotekniikkaa tarvitsevansa, rohkaistumaan kokeilemaan tekniikkaa. Ikäihmisille onkin tarpeen kertoa mitä mahdollisuuksia tietotekniikka ja internet heille mahdollistavat. Täytyy muistaa, että jokaisella kiinnostuksen kohteet nousevat omista tarpeista ja mielenkiinnonkohteista. Nettiopastustapahtumissa olen huomannut tämän hyvin käytännössä: yksi toivoo opastusta sähköpostin käyttöön, koska tarvitsee sitä yhdistystoiminnassaan, toinen haluaa oppia maksamaan laskut verkkopankissa pankkien kalliiden palvelumaksujen sijaan ja kolmas tarvitsee neuvoja siihen, kuinka siirtää valokuvat puhelimestaan tietokoneelle. Innostus sähköisten palveluiden (OmaKanta ja Hyvis) käyttöön on myös usein lisääntynyt, kun näiden palveluiden sisällöstä on kertonut ikäihmiselle. Mahdollisuus e-reseptien tarkasteluun ja lääkäreiden käyntikertomusten lukemiseen, on usein herättänyt ikäihmisten kiinnostuksen heti tutustua näihin palveluihin ja omiin tietoihin.

-Niina, sosionomiopiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti